Covid of niet: Provençaalse rosé aan kop

Provençaalse rosé verslaat verkooprecord in het buitenland ondanks de Corona-epidemie. Ook mogen we de restricties die voormalig Amerikaans president Donald Trump de Franse export opgelegde, niet over het hoofd zien. Dat 2020 desondanks een geweldig jaar was voor de Provençaalse rosés zegt zeker iets over het product. Roséwijnen uit de drie appellations van de Provence hebben in 2020 namelijk de beste Franse exportprestaties behaald. En dat allemaal ondanks de Amerikaanse belastingen en de Covid-crisis, aldus de Conseil interprofessionnel des vins de Provence (CIVP).


In cijfers

De verkoop van rosé zag een lichte daling ten opzichte van de 1 miljoen hectoliter in 2020. Maar desondanks blijven de Provençaalse rosés in de export vooruitgang boeken met een stijging van 6% in 2020. Bij andere regio’s zien we al enige jaren een daling. Een pech die de roséwijnen uit de Provence niet ten deel valt. Zo is de verkoop van de drie AOC’s, Côte de Provence, Côteaux d’Aix-en-Provence en Côteaux Varois in de Provence in 2020 gestegen. En wel met een stijging van 5,6% tot 4,9 miljoen kisten van 12 flessen. En dit terwijl alle Franse appellations, behalve de Bourgogne (+1,4%) en de likeuren (+4,5%), zijn gedaald. Met name de champagne (-17%) doet het slecht, aldus de Federation of Wine and Spirits Exporters (FEVS), waarin 85% van de Franse exportbedrijven zijn verenigd.


Rosé aan de winnende hand

De rosés uit de Provence trekken nog altijd bijzondere investeerders aan, zoals onlangs het huis Chanel dat uitbreidde op het Île de Porquerolles. De wijnhuizen in dit gebied zijn dan ook licht in waarde gestegen, met 0,7% tot ongeveer 297 miljoen euro in 2020. De Provence is in waarde de zesde grootste wijngaard van Frankrijk. Frankrijk is het land dat zijn rosés tegen de hoogste uitvoerprijs verkoopt, vooral dankzij de verbeterde kwaliteit. De prijs van een goede fles rosé begint rond de 15 euro en kan oplopen tot meer dan 100 euro voor sommige jaargangen van Château d’Esclans, een domein dat eind 2019 werd gekocht door de luxegigant LVMH en zijn dochteronderneming Moët Hennessy.


Rosékleurige vooruitzichten?

De door voormalig Amerikaans president Donald Trump ingevoerde en onlangs opgeschorte toeslag van 25% op Franse wijnen en gedistilleerde dranken leidde in 2020 tot een volumedaling van 6% in de verkoop van Provençaalse rosés in de VS. Dat werd echter meer dan goedgemaakt door de consumptie in het buitenland. Vooral in Groot-Brittannië, Canada, Nederland, België en Duitsland werd veel rosé gedronken. Ook de verkoop van Provençaalse rosés in de supermarkten is met 2% gestegen (tot 290.000 hectoliter). Daarnaast heeft de toeristische zomerpiek met de verkoop in de caves van de wijndomeinen de verliezen van het begin van het jaar bijna goedgemaakt.

Deel deze post

Share on facebook
Share on linkedin
Share on email
Share on twitter
Ontdek

Verder lezen

Ontdek

Onze partners